image5

Marie Silfverstolpe, till höger, fattade grejen redan i Almedalen förra året.

Marie Silfverstolpe: Fattar grejen!

· · ·
Av Gästbloggare, 15 Feb 2016

Glömde telefonen på jobbet, upptäckte det strax innan jag skulle kliva på göteborgståget. Biljetterna ligger i en app i telefonen, lätt panik uppstår.

Snäll dam lånar ut sin telefon så jag kan ringa till pålitlig kollega. Hittar telefonen och skickar bilder på biljetterna till min privata gmail i min privata dator.

Underbart med tekniken, paniken lägger sig. Datorn kommer att kunna logga in på gmail när SJs bredband går igång.

Var i rätt vagn och hittar rätt plats.

Konduktören kommer, berättar om mitt missöde.

– Inga problem ser att du har den men jag plockar upp den i min dator, och mycket riktigt där fanns den.

Sen följde en telefonfri helg i ett strålande vackert Bohuslän. Klart avkopplande!

Och vad lär oss denna historia? Vad skulle vi göra om vi inte hade blivit digitaliserade? Vad hade hänt om SJ inte haft alla uppgifter i sin dator? Hade jag fått betala en ny biljett? Eller skulle jag ha riskerat att missa tåget och tagit taxi för att hämta telefonen?  Vad hade hänt om det inte funnits vänliga personer som lånade ut en telefon?

Frågorna är många, svaren säkert än fler, men jag vet i alla fall att det går att klara sig utan telefon och biljett – i vart fall om du bokat på nätet. Det visar dessutom att det inte bara är tekniken, apparaterna, som är avgörande utan alla tjänster som de fylls med. Symboliskt inte bara för denna resa utan även för utvecklingen i det svenska näringslivet. Tjänster är det som skapar tillväxt, smarta lösningar bidrar till den.

Marie Silfverstolpe 
Näringspolitisk expert på Almega